Hoitotakuu
Kiireelliseen hoitoon tulee päästä heti. Kiireettömään hoitoon pääsylle eli hoitotakuulle on erilaisia aikarajoja. Hoitotakuu muuttuu 1.9.2023 sosiaali- ja terveysministeriön lakimuutoksen myötä.
Muutokset hoitotakuussa 1.9.2023
Sinun tulee saada yhteys hyvinvointialueen Sosiaali- ja terveysasemaan välittömästi arkisin terveyskeskuksen aukioloaikoina. Yhteydenoton jälkeen, terveydenhuollon ammattilaisen tulee arvioida hoidon tarve viimeistään kolmantena arkipäivänä yhteydenotosta.
1.9.2023 lähtien
- Sinun on saatava yhteys terveydenhuollon palvelupaikkaan, esimerkiksi sosiaali- ja terveysasemaan, virka-aikana ja arvio hoidon tarpeesta ja kiireellisyydestä saman päivän aikana. Arvion tekee aina terveydenhuollon ammattilainen. Arviointi voi tapahtua puhelimitse, sähköisen asiointikanavan (chat-palvelu) kautta tai palvelupaikassa.
- Myös suun terveydenhuollon osalta sinun on saatava arvio hoidon tarpeesta ja kiireellisyydestä samana päivänä, kun yhteys palveluun on otettu.
Kiireettömään hoitoon pääsy ja odotusajat
Sinun tulee päästä hoitoon terveysasemalle kolmessa kuukaudessa ja hammashoitoon kuudessa kuukaudessa.
1.9.2023 lähtien:
- Sinun tulee saada perusterveydenhuollon avosairaanhoidossa tarvitsemaasi hoitoa 14 vuorokauden sisällä yhteydenotosta ja hoidon tarpeen arvioinnista, kun kyse on ensimmäisen hoitotapahtuman järjestämisestä.
- Sinun tulee saada suun terveydenhuollossa hoitoa neljän kuukauden sisällä yhteydenotosta ja hoidon tarpeen arvioinnista. Enimmäisaika ei kuitenkaan koske tilanteita, joissa sinulle on laadittu yksilöllinen hoitosuunnitelma, ellei esille tule seikkoja, joiden perusteella yksilöllisestä tutkimus- ja hoitovälistä tulee tai voidaan poiketa.
Hoitoon pääsyä seurataan kirjatun hoidon tarpeen arvioinnin ja toteutuneen käynnin välisenä aikana. Hoitoonpääsyn seuranta koskee perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon kiireettömiä sairaanhoidollisia avopalveluita. Hoitoon pääsyä koskevat tiedot tuottaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).